Jak pracować z uczniem wybitnie uzdolnionym

   Posiadanie dziecka wybitnie zdolnego to wielka radość dla rodziców, ale i nieznane problemy i obowiązki wynikające z tego faktu. Tak wiele pytań i wątpliwości wiąże się z tym zagadnieniem. Wciąż bardzo niewiele możemy znaleźć fachowej literatury oraz specjalistów, którzy zajmują się tą tematyką.

 

   Z doświadczenia wiemy, że życie szkolne dzieci, posiadających zauważalnie większy potencjał w jakiejkolwiek dziedzinie wiedzy, wcale nie należy do najłatwiejszych. Niestety często ci uczniowie są antagonizowani nie tylko przez grupę rówieśniczą, a nawet przez samych nauczycieli.

Dlaczego tak się dzieje?  .



Najbardziej racjonalnym wytłumaczeniem może wydawać się ludzka zawiść,  ale naszym zdaniem nie jest to do końca prawda.

 

    Musimy zrozumieć, że jeżeli posiadamy coś, co nas wyróżnia od innych na plus, to cecha ta zaniża ocenę innych osób. Jako ludzie nauczeni jesteśmy przede wszystkim dostrzegać różnice. Jeżeli więc w klasie nikt oprócz jednego ucznia, nie potrafi rozwiązać danego zadania z matematyki, to większość klasy przez tego co potrafi dostrzega swój deficyt. Gdyby i on nie potrafił, to problemu by u siebie nie dostrzegli.   

 

   Podobna sytuacja jak wyżej opisana, miała miejsce faktycznie w jednej ze szkół w Lublinie. Jeden z uczniów przyniósł zadanie, którego nie mogli rozwiązać nawet wszyscy nauczyciele uczący w tej szkole matematyki czy fizyki. Jeden
z pedagogów pokazał to zadanie swoim uczniom w klasie jako ciekawostkę. Oznajmił z uśmiechem, że jeżeli któryś z uczniów rozwiąże to zadanie to otrzyma od razu 2 oceny celujące. Jakież było jego zdziwienie, gdy jednemu z uczniów udało się znaleźć rozwiązanie. Zdziwienie było tym większe, że dzieckiem, które tego dokonało nie był bynajmniej najlepszy uczeń z matematyki w tej klasie.  

 

   Opisane zdarzenie powinno zwrócić szczególna uwagę rodziców. Otóż wybitne zdolności naszego dziecka mogą się ujawnić po pierwsze nagle, a poza tym mogą być to dziedziny nam nieznane. Większość dzieci w pewnych okresach swojego życia rysuje, tańczy, gra na instrumentach, uprawia sport. To te aktywności są najczęściej podchwytywane i sponsorowane przez rodziców. Oczywiście uważamy, że są to aktywności w jakiś sposób rozwijające czy tak jak sport służące ogólnemu zdrowiu. Obserwujemy jednak
z niepokojem, że za mało stawia się na rozwój intelektualny dzieci
i młodzieży.       

 

Nasz zespół pragnie jednak wyjść na przeciw temu wyzwaniu i pokazać rodzicom jak pracować i wspierać takie wyjątkowe dziecko. Nasza propozycja to wielowymiarowa koncepcja wspomagania na każdym etapie rozwoju psychospołecznego twojego dziecka.