Co zrobić gdy dziecko szybko się zniechęca,
brakuje mu motywacji do nauki
i kontynuowania zainteresowań
Coraz częściej dzieci nie mają, bądź tracą świadomość celu swojej nauki i rozwoju. Wzmacnianie w nich poczucia, że ważne są tylko oceny, zadowolenie rodzica, bądź nauczyciela sprawia, że mogą czuć, że uczą się dla kogoś, bądź dla czegoś.
Od wieków wiadomo, że z niewolnika nie ma pracownika. Jeżeli więc nasze dziecko realizuje przede wszystkim "nasz plan" - może się okazać, zresztą nie bez powodu, że nie ma na to ochoty. Co więc zrobić by młody człowiek nie uczył się ponownie na swoich błędach,
a skorzystał z naszego doświadczenia? Odpowiedz bynajmniej nie jest jednoznaczna i wymaga zrozumienia czym dokładnie jest motywacja.
W dzisiejszym świecie wielu ludzi stawia sobie pytanie - "co zrobić by nam się chciało, kiedy nam się tak nie chce". Nasze doświadczenia wskazują, że musimy się skupić przede wszystkim na motywacji sukcesu. Musimy zrozumieć, że robienie czegoś na siłę, nigdy nie da tych samych rezultatów, co robienie czegoś co sprawia nam np. przyjemność. Zrozumieć musimy jednak pewien mały szczegół - nie ma takiego działania, którego każda najdrobniejsza składowa czynność daje nam satysfakcję. Przypuśćmy, że lubimy odwiedzać nowe miejsca, czyli podróżować. Do podróżowania potrzebujemy np. samochodu. By używać auta zgodnie z przepisami prawa, musimy mieć ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Czy wybór ubezpieczenia i jego wykupienie możemy nazwać czynnością przyjemną i satysfakcjonującą?
Oczywiście NIE - aczkolwiek jest to czynność niezbędna, byśmy mogli czerpać przyjemność z podróży.
Podobne zależności można zauważyć w przypadku nauki dzieci. Jako dorośli musimy mieć świadomość, że uczeń nie do końca rozumie związek przyczynowo skutkowy, np. wykształcenia z wynagrodzeniem. Oczywiście zauważamy, że rodzice często ten właśnie związek próbują uświadamiać swoim dzieciom. Niemniej uczymy się przede wszystkim poprzez doświadczenie, więc dopóki młody człowiek nie przekona się na własnej skórze, że brak kompetencji to brak perspektyw zatrudnienia - nic z ostrzeżeń rodziców może nie wyniknąć. .
Nasz program pozwoli odzyskać uczniowi motywację do czynności, które :
- są nudne
- nie dają spodziewanego efektu
- wywołują w nas lęk
.
Jak to robimy?
Przede wszystkim przez przemodelowanie nastawienia do w/w czynności. Nasz coaching motywacyjny bazuje na współczesnej wiedzy psychologicznej, na temat motywowania dziecka. Skłaniamy się raczej w stronę pochwał zamiast karania, zwracając uwagę na fakt, że nagrody należy stosować z umiarem, w konkretnych sytuacjach i w odpowiedni sposób.
Na warsztatach pokażemy, dlaczego nie wszystkie nagrody są skuteczne, jak stosować skuteczne pochwały
i nagrody, a także alternatyw dla kar. Efektem szkolenia jest wzmocnienie w dziecku poczucia własnej wartości, własnej skuteczności i motywacji wewnętrznej do działania i współpracy.