Kłopoty z wypowiadaniem się często prowadzą do obniżenia poczucia własnej wartości, skrytości, nieśmiałości. Lęk przed wyśmianiem, wyszydzeniem prowadzi do zamknięcia się w sobie, wycofaniem,
a następnie – do unikania kontaktów i zrywania znajomości. Zamyka się w ten sposób błędne koło – nie ćwiczony język, mowa pogłębia trudności
z wypowiadaniem się, przez co dziecko unika sytuacji rozmowy. Im mniej mówi, komunikuje się z otoczeniem – tym większe jest jego poczucie niższości i tym bardziej dziecko utwierdza się w swoich problemach.
Bardzo ważne w takich sytuacjach jest stopniowanie trudności wypowiadanych słów i wzmacnianie poczucia własnej wartości u dziecka. Należy przełamać owo błędne koło i pokazać dziecku, że jest w stanie zapanować nad swoimi trudnościami, lękami i skutecznie wypracować u siebie poprawny sposób wypowiadania się. Często jest to proces długotrwały, ze względu na trwałość negatywnych nawyków dziecka związanych z własną mową.
Podczas naszych zajęć dziecko ma możliwość spojrzenia na siebie, na swoje umiejętności z innej perspektywy, niż którą miało do tej pory. Szczególny nacisk kładziemy na zmianę nastawienia i przekonań na temat swoich możliwości. Pragniemy pokazywać dziecku, że można przezwyciężyć swoje lęki, a w konsekwencji – z dumą patrzeć w lustro, z odwagą chodzić do szkoły i z pewnością siebie nawiązywać nowe znajomości.